Sabtu, November 14, 2009

edisi Ramadhan: Nafsu vs Syaitan

Dengan lafaz bismillah pembuka bicara, assalamu'alaikum doaku ke atasmu

Nafsu vs Syaitan. Siapa lagi hebat menguasai diri kita?

Marilah kita bermuhasabah dan tanya kepada diri kita sendiri. Apakah diri kita ini senantiasa digoda oleh Syaitan Laknatullah untuk melakukan sesuatu yang dilarang oleh Allah? Di bulan Ramadhan yang mulia ini, ditutup segala pintu neraka dan dibukakan pintu syurga sebagai rahmat untuk kita semua. Dengan kedatangan bulan Ramadhan juga kita sebagai umat Islam telah bebas daripada hasutan dan bisikan Syaitan.

Walaupun begitu, ada segelintir daripada kita yang masih lagi melakukan perkara-perkara maksiat dan zina. Kenapa? Semua ini adalah kerana Nafsu yang telah menguasai diri tanpa kewarasan akal fikiran yang telah diberikan oleh Allah secara istimewa hanya untuk manusia sahaja. Apakah kita ini sama tarafnya seperti binatang? Yang hanya mempunyai nafsu tanpa akal fikiran? Jawapan saya, ya bagi mereka yang gagal menggunakan akal fikiran dengan sebaik-baiknya, lantas nafsu pula yang menjadi raja yang mengawal segala perbuatan dan percakapan.

Saya seringkali gemar untuk meninjau dan melakukan penyamaran dengan memasuki ruangan sembang maya seperti di yahoo messenger. 99% ruang atau bilik sembang ini dipenuhi oleh Melayu Islam. Yang anehnya, 95% daripadanya tanpa segan silu sebagai seorang Muslim atau Muslimah membicarakan berkenaan seks, maksiat dan zina! Adakah 95% Melayu Islam tersebut adalah binatang yang bertopengkan manusia? Berikut adalah soalan dan jawapan ketika sessi sembang dibuat;

Hamba Allah: hye, minat seks tak?
Saya: eh, awk ni Melayu ke?
Hamba Allah: yupz, sy melayu. awk?
Saya: samala kita. awk Islam ke?
Hamba Allah: ye saya.. awak?
Saya: pun sama...
Hamba Allah: jomla borak seks. boringla.. cam2cam jom.
Saya: ish, kan ramadhan. hormatlah sket. awk tak puasa ke?
Hamba Allah: puasala. ala, kan dah malam..
Saya: tak baik buat maksiat bulan ramadhan ni.
Hamba Allah: ala, awak pernah buat zina jugak kan.
Saya: awak tak takut Allah ke? kan dia nampak apa yg kita buat.
Hamba allah: ala, rileksla... jomla...
Saya: sy seganla nk mengaku awk ni org Melayu Islam. Memalukan!
Hamba allah: (terus senyap)

Saya tidaklah terkejut terjumpa binatang yang bertopengkan Melayu Islam seperti di atas kerana semuanya umpama sudah menjadi kebiasaan bukan sahaja di Malaysia, malah di mana-mana pun sama. Apakah itu dinamakan seorang Islam? Islam yang sebenar tidak menganjurkan umatnya melakukan maksiat dan zina. Tetapi siapa mereka? Islam yang hanya pada nama sahaja.

Saya sangat merindukan Imam Mahdi yang akan memberikan nur Islam ke seluruh alam. Beringatlah wahai sekalian Melayu Islam, sesebuah tamadun yang maju dan tinggi teknologinya pasti juga akan hancur sekiranya membelakangkan Allah. Sejarah telah membuktikannya. Apakah kita mahu Malaysia juga akan turut hancur? Suburkanlah jiwa kita dengan nilai-nilai Islam sebenar.

0 ulasan: