Ahad, November 15, 2009

Padang: bila waktu telah berakhir

Dengan lafaz bismillah pembuka bicara, assalamu'alaikum doaku ke atasmu.

Tentu ada di antara kalian yang menonton rancangan Majalah3 siaran tv3 edisi Sabtu 10 Oktober 2009 tadi yang memaparkan tragedi gempa bumi di Padang? Ya Allah, ya Tuhanku.. Betapa dahsyatnya apa yang telah berlaku. Dengan kekuasaan Allah, hanya beberapa minit sahaja gegaran, ratusan nyawa telah terkorban. Bangunan-bangunan di pekan musnah runtuh, kampung pula umpama ditelan bumi. Sangat memilukan dan menyayat hati apabila melihatkan mayat-mayat diangkat dari timbunan bongkah-bongkah batu dan tersentak di hati saya apabila menyaksikan mayat kanak-kanak yang baru mengenal dunia lunyai terkulai dan busuk ditimpa bebanan batu dan tanah. Subhanallah.. Allahuakbar..

Marilah kita sama-sama mengambil iktibar dengan apa yang telah berlaku. Muhasabah dan insafilah diri. Kita hanyalah seorang hamba yang amat kerdil. Setiapkali bencana atau malapetaka berlaku, ia tidak mengenal siapa kita; orang yang beriman atau tidak. Tetapi berbahagialah kepada mereka yang beriman walaupun pemergiannya sangat tragis. Allah Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk hamba-hambanya. Segala apa yang berlaku adalah di atas kehendaknya. Seperti kanak-kanak yang telah kembali kepada Maha Penciptanya, mereka telah diselamatkan daripada melakukan dosa-dosa di dunia yang fana ini. Itulah di antara hikmahnya. Semoga Allah menempatkan kanak-kanak ini dan mereka-mereka yang telah terkorban bersama di kalangan golongan orang yang beriman.

Mungkin kita di sini tidak dapat meluangkan keringat untuk membantu mereka di sana tetapi lakukanlah sedaya apa yang kita mampu seperti hulurkanlah sumbangan ikhlas dan doa. Semoga kita di sini tidaklah terus alpa dan leka dengan mainan duniawi yang hanya sementara.

Bagaimana kau merasa bangga
Akan dunia yang sementara
Bagaimanakah bila semua hilang dan pergi
Meninggalkan dirimu
Bagaimanakah bila saatnya
Waktu terhenti tak kau sedari
Masihkah ada jalan bagimu untuk kembali
Mengulangkan masa lalu
Dunia dipenuhi dengan hiasan
Semua dan segala yang ada akan
Kembali padanya
Bila waktu telah memanggil
Teman sejati hanyalah amal
Bila waktu telah terhenti
Teman sejati tingallah sepi

0 ulasan: