Khamis, November 26, 2009

5 pahlawan Melayu Islam bersaudara

Dengan lafaz bismillah pembuka bicara, assalamu’alaikum doaku ke atasmu.

Ini bukan kisah hikayat Hang Tuah, Hang Jebat, Hang Lekir, Hang Lekiu dan Hang Kasturi pahlawan 5 bersaudara yang disegani kawan dan digeruni lawan sewaktu era kegemilangan Kesultanan Melayu Melaka dengan kehandalannya menguasai ilmu persilatan dan ketinggian ilmu agamanya. Tetapi itu dulu..

Hari ini? Kita juga masih mempunyai 5 pahlawan Melayu Islam bersaudara iaitu Tun Dr Mahathir, DS Anwar Ibrahim, Nik Abdul Aziz, DS Najib dan Tun Abdullah. Kita sepatutnya melahirkan rasa bersyukur ke hadrat Illahi kerana masih lagi dikurniakan pahlawan Melayu Islam untuk mengemudi arena politik di Malaysia dan kita masih lagi bebas menjalani amal ibadat di kediaman atau di rumah-rumah Allah dengan khusyuk, tawadhu’, aman dan tenteram. Mereka juga merupakan tunggak atau tunjang kepada berdirinya sebuah empayar bangsa Melayu Islam yang masih kekal sehingga ke hari ini. Dengan kredibiliti seorang pemimpin yang ada ditambah pula dengan laungan suara pembakar semangat, mereka berjaya mengumpulkan ramai pengikut-pengikut yang setia tanpa berbelah bahagi.

Namun, apa yang menyedihkan ialah mereka 5 pahlawan Melayu Islam bersaudara ini tidak sehaluan dan mempunyai perjuangan masing-masing sehingga sebuah negara yang bermajoritikan Melayu terbahagi kepada 5 kelompok besar walhal mempunyai satu pegangan agama. Tidak seperti yang berlaku di negara Arab dan Timur Tengah, mereka berpecah kepada 3 kelompok utama iaitu puak Syiah-Sunni dan Wahabi dan sanggup berbunuhan sesama saudara seagama demi mempertahankan hujah dan pegangan masing-masing. Alhamdulillah, bangsa Melayu Islam di Malaysia masih berfikiran waras meskipun ada berlaku beberapa percakaran, pertelingkahan dan pergaduhan. Kita perlu ingat dan berwaspada bahawa ada pihak yang sedang memerhatikan kita dan kita tidak sedar akan kehadirannya apatahlagi mengenali mereka kerana mereka boleh bertopengkan sesiapa sahaja.

Sistem pemerintahan Demokrasi yang dibangga-banggakan dan semangat kepartian yang telah berjaya disuntik akhirnya mewujudkan perpecahan dan perbalahan yang amat runcing di antara kita. Sistem Demokrasi merupakan ciptaan manusia (Yahudi) yang sangat lemah dan banyak kerosakan daripada kebaikan terutamanya dari segi penyatuan ummah berbanding dengan ciptaan yang Maha Pencipta (sistem Khilafah). Lihatlah diri kita sendiri, betapa sebaik-baiknya ciptaan yang Maha Kuasa sehinggakan para Malaikat diperintahkan untuk sujud kepada Nabi Adam kecuali Iblis Laknatullah yang angkuh. Lalu, di atas keengganan dan kebongkakkannya, Iblis telah dibuang ke dunia dan Iblis telah berjanji kepada Allah untuk mencari seberapa ramai pengikutnya. Nah, sekarang ini kita sedang dibisikkan dengan hasutan Syaitan dan Iblis untuk melakukan permusuhan dan persengketaan.

Hak kebebasan bersuara, itulah demokrasi tetapi hanya pihak majoriti sahaja yang akan menang, pihak minoriti tetap tertindas dan teraniaya walaupun masih mampu untuk bersuara dan merintih. Mana tidaknya, suara minoriti umpama bunyi kicauan burung yang berlagu riang di angkasa raya yang hanya sedap didengar dan dibiarkan berlalu begitu sahaja. Cuba anda bayangkan sekiranya tiba-tiba diusulkan cadangan untuk menghapuskan Mahkamah Syari’ah di Malaysia kerana tiada kepentingan, menetapkan etika pakaian pelajar perempuan di setiap institusi pengajian supaya memakai ‘skirt’ pendek dan tidak boleh bertudung kerana mengaibkan bangsa lain, menghentikan laungan azan di surau dan masjid kerana menyebabkan pencemaran bunyi dan kemudian 2/3 daripada anggota parlimen menyokong usul itu untuk dilaksanakan. Na’uzubillah.

Keunikan yang dimiliki oleh bangsa Melayu ialah bangsa ini hanya akan bangkit berjuang sekiranya agama Islam dicabar. Tetapi, apakah kita mahu bangkit setelah terngadah? Kenapa tidak bermula daripada sekarang? Bagaimana hendak mula? Ya, penyatuan. “Ayuh, mari kita bersatu!” Sungguh senang untuk mengungkapkannya tetapi amat payah untuk melaksanakannya kerana bak kata pepatah Melayu “rambut sama hitam, hati lain-lain” tetapi ia bukanlah sebuah cerekarama fantasi semata-mata. Di sinilah 5 pahlawan Melayu Islam bersaudara ini mesti memainkan peranan tetapi ia bukanlah sebagai langkah permulaan. Permulaan penyatuan itu adalah bermula daripada diri kita sendiri.

Sebelum saya bertanya kepada anda satu soalan, saya ingin memperincikan sedikit mengenai kehandalan dan perjuangan kelima-lima pahlawan Melayu Islam bersaudara ini mengikut perspektif saya iaitu, Tun Dr Mahathir; hebat dalam aspek pemodenan dan pembangunan di Malaysia tetapi gagal membangunkan syiar Islam, bijak dalam mengatur ekonomi, DS Anwar; menegakkan keadilan dan hak sama rata setiap bangsa, juga bijak dalam mengatur ekonomi, Nik Abdul Aziz; menegakkan kedaulatan Islam sebagai teras perjuangan, DS Najib; menitikberatkan perpaduan di antara bangsa dan berusaha menyatukan semua bangsa sebagai bangsa Malaysia serta sedang diuji pemerintahannya, Tun Abdullah; telah diuji untuk meneraju negara tetapi lemah dan kabur perjuangan dan pendiriannya.

Baiklah, seperti yang saya katakan tadi, saya hendak bertanya kepada anda, jawablah dengan ikhlas dan hati yang terbuka. Di antara kelima-lima pahlawan Melayu Islam bersaudara ini, anda berpihak di kelompok yang mana (pilih salah satu sahaja)? Hanya jawab di dalam hati. Kemudian, di antara kelima-lima pahlawan Melayu Islam bersaudara ini, siapakah yang paling anda benci dan kenapa? Juga jawab di dalam hati. Soalan terakhir saya, kenapa anda membenci dia? Macam biasa, juga jawab di dalam hati. Jawapan saya ialah sekiranya anda dapat menjawab ketiga-tiga soalan saya tadi selain jawapan “tidak, saya tidak mempunyai jawapannya”, maka anda seorang yang bermasalah dan perpecahan yang berlaku pada hari ini adalah berpunca daripada anda sendiri.

Mengapa saya kata begitu? Ini kerana anda mempunyai sifat buruk sangka sesama saudara seIslam, anda mempunyai sifat benci sesama saudara seIslam, anda hanya menerima segala perkhabaran berita tanpa disaksikan sendiri oleh mata anda tentang kesalahan yang dilakukan oleh saudara seIslam anda (fitnah) tanpa mencari bukti-bukti sahih dan melakukan solat istikharah. Ingin saya selitkan di sini, adakah sebuah pergerakan yang telah diharamkan suatu masa dahulu disebabkan oleh konspirasi kepentingan politik individu atau sememangnya ianya telah menyimpang? Berbalik kepada topik asal, cuba anda ubah cara pemikiran sempit anda itu dan lakukanlah transformasi pada diri anda serta kembalilah kepada ajaran Islam yang sebenar. Buat apa kita sibuk mencari dan mengorek setiap kesalahannya dan menghebahkannya. Buat apa kita membazirkan air liur kita mengutuk dan mencacinya hanya kerana dia seorang yang lemah. Buat apa kita mengerahkan tenaga bermati-matian hanya kerana untuk menjatuhkannya. Buat apa kita cemburu dan iri hati dengan kebijaksaan dan kecerdikannya. Buat apa kita menerima dan menyebarkan fitnah yang mengatakan dia seorang pengkhianat. Buat apa kita katakan bahawa semua kenyataannya tidak relevan kerana dia sudah nyanyuk. Buat apa kita menamakannya sebagai maha firaun? Buat apa semua itu? Kalau beginilah cara anda, sampai kiamat pun belum tentu dapat bersatu. Yahudi-zionis sibuk mengatur langkah untuk memulakan Perang Dunia Ketiga untuk menghapuskan umat Islam sehingga bersih dari muka bumi ini, anda pula di sini masih bertelagah sesama saudara seIslam sendiri. Agak-agak andalah, berapa minit masa yang akan diambil oleh Yahudi Zionis untuk menyembelih semua umat Islam termasuk anda di Malaysia ini?

Saya tegur kerana saya sayangkan anda sebagai saudara seIslam saya. Nasihat saya, kembalilah kepada aqidah Islam yang sebenar. Kita sebagai sesama saudara seIslam, apalah salahnya jika kita menadah tangan mendoakan keselamatan dan kesejahteraan kepada mereka 5 pahlawan Melayu Islam ini dan saudara-saudara kita yang lain. Doakanlah 5 pahlawan Melayu Islam ini dengan doa yang baik-baik. Jika benar ada di antara mereka berlima ini betul-betul pengkhianat, moga-moga dengan doa yang kita panjatkan, Allah akan mengetuk pintu hatinya untuk kembali menyayangi bangsanya dan setia kepada pegangan agama. Jika ada di antara mereka berlima ini yang lemah, semoga dengan doa kita itu, tidak mustahil dia akan tiba-tiba bangkit sebagai pejuang agama yang handal, petah berbicara dan berpendirian tegas suatu hari nanti. Jika ada di antara mereka ini yang sudah tua, semoga dengan doa yang kita pohon itu, akan dipanjangkan lagi umurnya untuk dia menyempurnakan tanggungjawabnya yang masih belum selesai sebagai seorang pemimpin agama.

Tidak perlulah kita mengungkit dan membangkit kembali kisah-kisah lama yang sememangnya kebenaran itu amat pahit untuk diterima. Buang yang keruh dan ambilah yang jernih. Jika orang beri kita manisan, balaslah dengan manisan tetapi jika orang beri kita racun balaslah juga dengan manisan. Semoga orang itu akan hormat dan mengikuti kita dengan kemuliaan yang telah kita pancarkan. Janganlah kita mempunyai sifat dendam dan lekaslah untuk meminta dan menerima maaf kerana segala perselisihan, hati yang tidak senang akan berakhir dengan kemaafan. Apa jua kebaikan yang kita lakukan, pasti akan dapat manfaatnya kembali.

Doakanlah juga supaya mereka 5 pahlawan Melayu Islam bersaudara ini supaya dapat duduk semeja dan berjuang bersama-sama serta berkongsi keistimewaan dan kepakaran masing-masing. Maka, akan sempurnalah untuk membina sebuah empayar yang unggul dan ulung. Lambat atau cepat, Allah sahaja yang menentukannya. Saya yakin dan jamin, sekiranya 5 pahlawan Melayu Islam ini dapat bersatu, Yahudi Zionis di Pulau Singa akan gementar dan menggigil ketakutan serta terpaksa merancang Plan B atau C atau D atau sudah kehabisan idea. Ingin saya seru kepada anda, kembalilah dengan keutuhan pegangan agama Islam. Jadikanlah penyatuan di antara puak Muhajirin dan Ansar yang dilakukan oleh kekasih Allah, Nabi Muhammad sebagai pedoman bersama bagi menyatukan kembali ukhuwah Islamiyyah yang kian retak ini. Jadikanlah agama Islam sebagai wadah perjuangan yang pertama dan utama. Semoga dengan apa yang saya sampaikan ini dapat memberi manfaat kepada anda yang membacanya. Penulisan saya ini cumalah ikhtiar kecil untuk menggerakkan hati dan mengubah diri anda, anda sendiri yang dapat mengubahnya.

Intisari utama yang ingin saya sampaikan kepada anda semua ialah kita sebagai sesama saudara seIslam mestilah mendoakan untuk kebaikan kepada sesiapa sahaja saudara-saudara kita tidak kiralah samada dia dari bangsa apa sekalipun, Islam tetap yang pertama dan utama untuk diperjuangkan. Doakanlah supaya kita dapat bersatu menjadi sebuah benteng yang kukuh umpama barisan saf di dalam solat berjemaah, bahu bertemu bahu, kaki bertemu kaki. Pihak musuh bersatu untuk menghancurkan kita walaupun mereka berlainan fahaman dan pergerakan tetapi kita? Allah Maha Mengetahui dalam setiap sesuatu.

“Ya Allah, hanya rahmatMu yang aku harapkan. Jangan tinggalkan aku sendirian walau dengan kadar sekelip mata. Perbetulkan segala urusanku. Laa ilaha illa anta (tiada Tuhan selain Engkau)”.

0 ulasan: